Prawidłowa dieta człowieka – na czym polega i na co zwrócić uwagę?

zdrowie
Zrównoważona dieta stanowi kluczowy element świadomego dbania o siebie. By zachować zdrowie i dobrą kondycję należy regularnie dostarczać naszemu organizmowi odpowiednie witaminy i minerały. To w jakich proporcjach dostarczymy składniki odżywcze, a przede wszystkim jakie składniki będziemy przyjmować, w dużej mierze predysponować będzie stan naszego zdrowia. Dlatego tak ważne jest by zadbać o dobrą dietę.

Jak powinna wyglądać prawidłowa dieta?

Prawidłowa dieta człowieka będzie zależeć od wielu czynników, m.in. od wieku, stanu zdrowia, codziennej aktywności. Inną dietę powinny przestrzegać kobiety w ciąży. Zrównoważona dieta opiera się przede wszystkim na częstotliwości przyjmowania posiłków. Regułą w naszych nawykach powinno być to, by jeść nie tylko regularnie, o stałych porach dnia, ale również w małych ilościach. Optymalnie jest przyjmować posiłki od 3 do 5 razy dziennie.

Prawidłowa dieta co powinna zawierać?

Do prawidłowego funkcjonowania organizmu niezbędne jest przyjmowanie węglowodanów złożonych. Powinniśmy przyjmować taką ilość węglowodanów, by przynosiły nam 50-60% energii dziennie. Jest to więc kluczowy składnik dla naszego organizmu. Węglowodany złożone znajdziemy przede wszystkim w warzywach, owocach i produktach pełnoziarnistych.

Kolejną grupę składników powinny stanowić tłuszcze. W przypadku tłuszczów dzienną wartość energetyczną jaką powinny przynosić jest na poziomie ok. 15-20%. Ważne jest jakie tłuszcze przyjmujemy. Powinny być to przede wszystkim tłuszcze roślinne, a w mniejszym stopniu tłuszcze zwierzęce, których ilość powinniśmy ograniczać, ze względu na łatwe odkładanie i powodowanie m.in. miażdżycy.

Około 10-15% naszej diety powinny stanowić białka, najlepiej białka pochodzenia zwierzęcego. Białko jest kluczowym składnikiem budulcowym mięśni, wpływa również na zwiększenie odporności.

Ostatnią, ale równie ważną grupę stanowią składniki mineralne. Jest ok. 30 minerałów, które są niezbędne dla organizmu człowieka, m.in. wapń, magnez, sód, potas, fluor, wodorowęglany, siarczany i chlorki.

Dlaczego prawidłowa dieta wpływa korzystnie na funkcjonowanie układu krążenia?

Osoby, które z różnych względów chorują przewlekle, ale również osoby otyłe powinny przede wszystkim zwrócić uwagę na codzienną dietę. To w jakiej ilości dostarczą składników mineralnych, a równie ważne, jakiej jakości, będzie kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania układu krążenia i ich odporności. Zwłaszcza osoby chore powinny zwrócić uwagę na ilość dostarczanego białka, a także węglowodanów i składników mineralnych.

Woda jako podstawa zrównoważonej diety

Woda jest absolutnie niezbędnym składnikiem prawidłowej diety człowieka. Jej regularne przyjmowanie w odpowiednich ilościach niesie ze sobą szereg pozytywnych aspektów. Przyjmuje się, że powinno się wypijać 30 ml wody na 1 kg masy ciała, lub 1 ml wody na 1 kcal spożywanego pokarmu. Przy czym warto pamiętać, że ilość wypijanej wody powinna być zależna również od naszej aktywności. Im jesteśmy aktywniejsi, tym więcej wody powinniśmy wypijać.

Woda uczestniczy w prawidłowym trawieniu, reguluje temperaturę ciała, dostarcza naszemu organizmowi niezbędnych składników mineralnych. Warto zwrócić uwagę jaką wodę pijemy. Zwykła kranowa woda nie będzie tak wartościowa pod kątem minerałów, jak woda mineralna, czy też woda źródlana.

Duże niedobory minerałów powinniśmy uzupełniać specjalnymi wodami leczniczymi. W przypadku codziennego spożycia najlepiej sprawdza się woda źródlana, która jest bezpieczna zarówno dla dzieci, osób starszych, jak i kobiet w ciąży.

Dodaj komentarz