Jak utrzymać się na diecie wegańskiej?

dieta

Poważna decyzja, jaką jest zmiana swojego sposobu żywienia, nie zawsze jest łatwa. Już na samym początku bez odpowiedniego przygotowania możemy się łatwo zniechęcić. Szczególnie gdy nasza motywacja jest zbyt słaba, bardziej podyktowana modą, niż poważniejszymi przesłankami, takimi jak kwestie ideologiczne (niechęć do przyczyniania się do cierpień zwierząt), czy zdrowotne. Jak więc przejść na dietę wegańską i nie zrezygnować?

Jak utrzymać się na diecie wegańskiej?

Poważna decyzja, jaką jest zmiana swojego sposobu żywienia, nie zawsze jest łatwa. Już na samym początku bez odpowiedniego przygotowania możemy się łatwo zniechęcić. Szczególnie gdy nasza motywacja jest zbyt słaba, bardziej podyktowana modą, niż poważniejszymi przesłankami, takimi jak kwestie ideologiczne (niechęć do przyczyniania się do cierpień zwierząt), czy zdrowotne. Jak więc przejść na dietę wegańską i nie zrezygnować?

Przygotuj się

Pierwsza i ważna zasada dotyczy odpowiednich przygotowań. Tak jak sportowiec potrzebuje treningu i rozgrzewki, tak ty również musisz przyzwyczaić swój organizm do zmian. I nie chodzi tu o weekendowe poczytanie artykułów w Internecie. Dobrze jest wysłuchać innych osób, które przejście na dietę wegańską mają już za sobą – ich doświadczenie podpowie nam jak do tego przystąpić i o czym szczególnie warto pamiętać w pierwszej fazie. Dużym plusem byłoby również przeczytanie dowolnej książki napisanej przez któregoś z dietetyków. Zwracają oni bowiem dużą uwagę na bilansowanie diety – dzięki temu będziemy najedzeni oraz zapewnimy odpowiednią podaż makroskładników dla naszego organizmu.

Wyrzuć zbędne produkty

Masz w zamrażarce mięso? Pozbądź się go! Nie będzie tak kusiło w chwilach zwątpienia. Dzięki temu, że w domu będziesz miał tylko produkty do przyrządzania wegańskich dań, siłą rzeczy będziesz musiał z nich korzystać. Ale jeśli nawet się potkniesz kilka razy i zjesz coś pochodzenia zwierzęcego, to się tym nie zamartwiaj. Liczy się ogólny efekt, a nie małe błędy, które zdarzają się każdemu.

Pamiętaj również o tym, by obserwować swój organizm – jeżeli dieta wegańska nie będzie mu służyła, to masz dwie opcje do wyboru: zrezygnować z niej i jeść to, do czego organizm był przyzwyczajony, bądź wybrać się do dietetyka, który uwzględnia preferencje pacjenta i pokaże nam co możemy zrobić, by dolegliwości ustąpiły

Suplementuj się!

Niestety, tak jak w każdej innej diecie, mogą się pojawić niedobory witamin i innych makroskładników. Dlatego warto zainteresować się tematem suplementów dla wegan. Są one powszechnie dostępne, a zapewnią nam witaminy i minerały, które znaleźlibyśmy w produktach pochodzenia zwierzęcego. Mowa tu między innymi o żelazie, wapniu, kwasach omega czy białku. Ich niedobory mogą prowadzić do różnych dolegliwości, a nawet chorób. Dlatego warto zakupić suplementy dla wegan i nimi uzupełniać swoją dietę, szczególnie, że z dostępnością świeżych warzyw oraz owoców w pewnych miesiącach jest gorzej.

Odkrywaj i zastępuj!

Lubisz biszkopta? Kurczaka w pysznej panierce? Myślisz, że będzie to powód, by się złamać? Weganie do perfekcji opanowali sztukę zastępowania jednych produktów drugimi! Trzeba tylko poświęcić trochę czasu na odkrycie przepisów – najlepiej z książek kucharskich czy z blogów. Można zjeść pyszne ciasta wegańskie, które smakują identycznie (a czasem nawet lepiej) jak te z jajkami i mlekiem. Tak samo kebab czy leczo może być z powodzeniem zastąpione panierowanym tofu czy kiełbaski sojowe. Poświęć trochę czasu i wybierz się do sklepów wegańskich – na półkach zobaczysz mnóstwo inspiracji na posiłki. Próbuj i szukaj swoich smaków!

Dieta wegańska może byś smaczna, sycąca i wcale nie musi oznaczać chęci powrotu do mięsa. Jednak jak z każdą decyzją, musi za nią pójść solidne przygotowanie oraz chęci, by ta przygoda nie skończyła się po dwóch miesiącach. W tym pomoże nam między innymi solidna dawka wiedzy teoretycznej, kreatywność w kuchni oraz suplementy dla wegan.

Dodaj komentarz