Jak pozbyć się zbędnych kilogramów skutecznie i bez efektu jojo?

dieta

Dla niektórych z nas okres przedwiosenny i wiosenny jest czasem kiedy postanawiamy „wziąć się za siebie”. Nic dziwnego coraz więcej słońca napawa nas optymizmem i zachęca do odżycia po zimie. Ograniczony dostęp do światła słonecznego w trakcie zimowych miesięcy i niskie temperatury nie zachęcały do długich spacerów i spędzania czasu na świeżym powietrzu. Często też, aby poprawić sobie humor, sięgaliśmy po słodkie przekąski lub wysokokaloryczne posiłki, które odkładały się w naszym ciele w postaci tłuszczu. Nic więc dziwnego, że po zimie spora część z nas ma nadbagaż kilogramów, którego jak najszybciej chce się pozbyć. Jednak aby zrobić to skutecznie i bez szkody dla zdrowia należy pamiętać o kilku istotnych zasadach.

Unikaj diet i sposobów odchudzania, które obiecują szybką utratę wagi

Jeżeli dieta obiecuje zbyt szybkie efekty oznacza to, że nie będziesz gubić tego na czego pozbyciu się Ci zależy, a więc nadmiaru tłuszczu. Zbyt szybka utrata wagi oznacza, że pozbywasz się z organizmu wody lub co gorsza tracisz masę mięśniową! Zbyt ubogie kalorycznie diety nie zaspokajają nawet podstawowych potrzeb organizmu przez co musi on sięgać po elementy go budujące. Bez pomocy dietetyka i indywidualnie przygotowanej przez niego diety bezpiecznie jest gubić 0,5-1 kg tygodniowo.

Skorzystaj z konsultacji dietetycznych

W dobie Internetu i łatwego dostępu do informacji wydawać nam się może, że wizyta u dietetyka jest stratą pieniędzy. Po co wydawać na specjalistyczne konsultacje skoro tyle różnych diet znajduje się na wyciągniecie naszej ręki? W przypadku wszelkiego rodzaju diet, ich skuteczność i bezpieczeństwo, zależą przede wszystkim od ich indywidualnego dostosowania do pacjenta. To ile dziennie kalorii powinniśmy przyjąć i w jakiej postaci odnosi się bezpośrednio do codziennej aktywności, preferencji żywieniowych (np. wegetarianizm), a także od naszych oczekiwań w stosunku do diety. Dietetyk układając dla nas plan żywienia bierze pod uwagę wszystkie te czynniki, jednocześnie mając dostęp do wyników badań (do dietetyka umówisz się np. tutaj). Dzięki temu przygotowana przez niego dieta nie tylko umożliwi osiągniecie wyznaczonego celu, ale przede wszystkim nie osłabi organizmu i nie będzie zagrożeniem dla naszego zdrowia! Eksperymentowanie w domu z różnymi dietami może być dla nas wręcz niebezpieczne i bardzo często jest przyczyną tzw. efektu jojo, czyli ponownego przybrania na wadze.

W codziennej diecie unikaj cukrów prostych

Każdy z nas słyszał zapewne określenie „cukier to biała śmierć”. Nie bez powodu. Jego częste spożywanie prowadzi do wielu niekorzystnych zmian w organizmie jak obniżenie odporności czy nawet przyspieszone starzenie się skóry. Cukier jest też zabójczy dla naszej diety. Po zjedzeniu słodkiego produktu poziom cukru we krwi gwałtownie wzrasta, co stymuluje uwolnienie insuliny. Jest ona hormonem odpowiadającym za obniżanie poziomu cukru we krwi i powoduje min. jego odkładanie w postaci tłuszczu. Co więcej insulina jest hormonem hamującym procesy spalania tłuszczy.  Jednym z ważnych elementów diety jest więc utrzymanie insuliny na niskim poziomie.

Dbaj o to by dieta dostarczała wszystkiego, czego Twój organizm potrzebuje

Dobra dieta odchudzająca przede wszystkim ma dostarczać wszystkich potrzebnych składników odżywczych, budulcowych i regulujących, a przy tym stymulować nasz organizm do spalania nadmiaru tłuszczu. Nie mając podstawowej wiedzy o metabolizmie komórek ciężko nam ustalić  zapotrzebowanie organizmu  na węglowodany, białko i tłuszcze i ułożyć sensowną dietę, która dodatkowo będzie dostarczała niezbędnych witamin i minerałów. Dlatego poważnie podchodząc do odchudzania powinniśmy udać się do dietetyka, który posiada kompleksową wiedzę na temat ludzkiego organizmu i metabolizmu. Zanim wiec sięgniesz po kolejną internetową dietę czy też zdecydujesz się na głodówkę zadaj sobie pytanie: czy warto eksperymentować na własnym ciele?

Dodaj komentarz