Fakty i mity na temat odchudzania

odchudzanie

Bez względu na to czy dopiero zaczynamy swoją przygodę z odchudzaniem czy już nie pierwszy raz podejmowaliśmy próbę osiągnięcia wymarzonej sylwetki, potrzebujemy pewnej wiedzy, która ułatwi nam przejść ten niełatwy proces. Dowiedzmy się zatem jak zrobić to skutecznie.

Odchudzanie w ostatnich latach stało się bardzo popularne. W końcu każdy z nas chce dobrze prezentować się w kostiumie kąpielowym na egzotycznych wakacjach czy w kreacji, która od kilku lat wisi w szafie, a na którą co jakiś czas spoglądamy z nadzieją, że pewnego dnia znów ją założymy. Ale kiedy sukienka czy ulubiona marynarka zalega na tyle długo, że zaczyna robić się niemodna, dociera do nas, że chyba coś robimy nie tak. Ale co? Jak schudnąć? Zwłaszcza, że zainwestowaliśmy w karnet na dobrej siłowni, np. http://cityfit.pl i stosujemy dietę, a waga ani drgnie? Całkiem możliwe, że popełniamy któryś z najczęstszych błędów.

Jak przez kilka dni nic nie zjem to szybciej schudnę

Mit: poprzez stosowanie głodówek – zwłaszcza tych trwających kilka bądź kilkanaście dni – spowodujemy znacznie spowolnienie naszego metabolizmu. Nawet jeśli przez ten czas uda nam się zrzucić kilka kilogramów, to na pewno powrócą one do nas z nawiązką. Stosowanie głodówek ma także bardziej poważniejsze konsekwencje dla naszego organizmu. Możemy bowiem doprowadzić do znacznych niedoborów witamin czy innych makroskładników, które w konsekwencji mogą przyczynić się do anemii, spadku odporności czy ogólnego złego samopoczucia.

Kolację powinniśmy spożywać przed godziną 18:00

Mit: wszystko zależy od naszego trybu życia. Jeśli zwykle kładziemy się spać o 22, to jedząc kolację o 18 możemy poczuć się głodni leżąc w łóżku. W konsekwencji będziemy mieć problem z zaśnięciem albo ostatecznie pójdziemy jednak coś zjeść. Oczywiście nie powinno się też spożywać posiłków zbyt późno, ponieważ nasz żołądek nie będzie miał wówczas czasu na strawienie. Jednak jedzenie 2-3 godziny przed snem jest wystarczającym buforem czasowym.

Śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu dnia

Prawda: jak schudnąć? Zacząć dzień od porządnego śniadania, które doda nam energii do pracy. Pierwszy posiłek jest bardzo ważny – zwłaszcza dla osób, które chcą prowadzić zdrowy styl życia, jak i zrzucić kilka zbędnych kilogramów. Po spożyciu pełnowartościowego śniadania nie tylko odżywiamy organizm po nocy, ale również „podkręcamy” nasz metabolizm. Dzięki temu działa na pełnych obrotach, a my nie odczuwamy głodu w ciągu dnia.

Mniejsze posiłki, ale częściej

Prawda: na wspomnianym śniadaniu nie możemy poprzestać. Ważna jest również regularność spożywanych posiłków oraz ich wielkość. Ma to na celu utrzymanie naszego metabolizmu na stałym poziomie, bez energetycznych spadków – jak to  się czasem zdarza, gdy zjemy za dużą ilość na raz. Wówczas czujemy się senni i zmęczeni. Jednak jeśli zachowamy umiar w spożywanych porcjach oraz równe odstępy czasu – które powinny wynosić 3-4 godziny – będziemy przez cały dzień pełni energii, a nasz organizm przyzwyczai się do stałego dostarczania mu niezbędnych składników. Dzięki temu, zamiast odkładać niechcianą tkankę tłuszczową, zacznie ją spalać.

Chodzę na siłownie, więc powinienem schudnąć

Mit/Prawda: samo uczęszczanie na siłownię za dużo nie zmieni. Ale to dobry początek. Zwłaszcza, jeśli zobaczymy wokół siebie ćwiczące osoby, które zapewne dodadzą nam motywacji. Na dobrych siłowniach są trenerzy, którzy nie tylko pokażą nam jak prawidłowo korzystać z maszyn, ale również ułożą dla nas plan treningowy czy dietę dostosowaną do naszych potrzeb. Warto skorzystać z ich wsparcia, zwłaszcza jeśli jesteśmy początkujący – wówczas unikniemy błędów w zakresie ćwiczeń czy diety. W końcu nie o to chodzi, żeby zamęczyć nasz organizm, ale by ćwiczyć mądrze i efektywnie.

Dodaj komentarz