Czym jest „dobry cholesterol” i jaką pełni funkcję w naszym organizmie?

fot

Cholesterol jest związkiem chemicznym z grupy lipidów, który znajduje się w niemal wszystkich komórkach ciała. Spełnia wiele istotnych funkcji, biorąc udział m.in. w syntezie hormonów czy produkcji kwasów tłuszczowych. Sam w sobie nie jest szkodliwy, a wręcz niezbędny dla właściwej pracy organizmu. Stężenie cholesterolu we krwi powinno być jednak prawidłowe. Dostarczanie go w nadmiarze z pożywieniem może bowiem doprowadzić do zwiększenia się ilości złych frakcji.

Cholesterol dobry i zły

Cholesterol całkowity dzieli się na dwie frakcje – dobrą HDL oraz złą LDL. Prawidłowe funkcjonowanie organizmu wymaga zachowania odpowiedniej równowagi między nimi. LDL powinien być utrzymany na poziomie niższym od HDL. Jeżeli przeważającą jest frakcja złego cholesterolu, zwiększa się ryzyko utworzenia blaszek miażdżycowych i złogów w naczyniach. Prowadzą one do wielu chorób sercowo-naczyniowych, podnosząc m.in. prawdopodobieństwo wystąpienia udaru. Naturalny stosunek dobrego cholesterolu do złego w organizmie w dużym stopniu uwarunkowany jest genetycznie. Nie wszystko zależy jednak od wrodzonych predyspozycji. Aby zadbać o odpowiednio wysoki poziom dobrego cholesterolu HDL, warto zastosować się do kilku zaleceń.

Dieta na dobry cholesterol

W regulacji poziomu cholesterolu kluczową rolę odgrywa sposób odżywiania, który powinien być optymalny. Zwiększaniu się dobrych frakcji HDL sprzyja spożywanie produktów bogatych w nienasycone kwasy tłuszczowe. Należą do nich tłuste ryby morskie, awokado, oliwa z oliwek czy olej słonecznikowy i rzepakowy, a także orzechy włoskie, brazylijskie czy pekan. W jadłospisie nie powinno zabraknąć również produktów bogatych w błonnik rozpuszczalny. Występuje on w wyrobach pełnoziarnistych, warzywach, owocach oraz roślinach strączkowych. Dietę na dobry cholesterol warto uzupełnić produktami bogatymi w polifenole, który podwyższają jego poziom oraz spowalniają proces utleniania się. Związki te występują m.in. w zielonej herbacie i kakao.

Miejsce na foto1

Zmiana nawyków żywnościowych

Samo wprowadzenie wartościowych produktów do diety często nie wystarczy. Z diety trzeba też wyeliminować lub chociaż ograniczyć spożywanie określonych grup produktów. Dotyczy to przede wszystkim czerwonego mięsa w postaci wołowiny i wieprzowiny, zwłaszcza w postaci mocno przetworzonej. Należy też zmniejszyć spożycie tłustego nabiału oraz jajek, ponieważ podnoszą one poziom całkowitego cholesterolu. Niezależnie od kondycji organizmu, konieczne jest unikanie słonych przekąsek, fast-foodów oraz produktów typu instant. Warto zrezygnować ze smażenia potraw na głębokim tłuszczu, wybierając zamiast tego gotowanie na parze lub pieczenie. Posiłki najlepiej spożywać regularnie, unikając podjadania między nimi.

Aktywność fizyczna i prawidłowa waga

Skutecznym sposobem na podniesienie poziomu dobrego cholesterolu HDL jest większa ilość ruchu. Największą efektywność zapewniają ćwiczenia aerobowe. Nie muszą być przesadnie intensywne, ale powinny trwać przynajmniej 20-30 minut. Dobrą alternatywę stanowią spacery, które korzystnie wpływają na wydolność organizmu. Aktywność fizyczna pomaga w odchudzaniu, co również ma znaczenie dla właściwej równowagi cholesterolowej. Otyłość powoduje wzrost złych frakcji LDL, obniżając jednocześnie poziom dobrych frakcji HDL. Pozbycie się nadmiaru zbędnych kilogramów może być bardzo istotne, zwłaszcza w przypadku występowania tzw. otyłości brzusznej.

Stosowanie środków przywracających równowagę cholesterolową

W sprzedaży znaleźć można różne produkty, których stosowanie podnosi poziom dobrego cholesterolu. Środki te najczęściej zawierają naturalne składniki aktywne, które po dotarciu do żołądka ulegają rozprowadzeniu i wchłonięciu przez organizm. Innowacyjnym rozwiązaniem są plastry Slimanizer. Produkt ten opisany został na stronie: https://polski-blog-medyczny.pl/plastry-sliminazer/. Cechą wyróżniającą Slimanizer jest fakt, że aplikowany jest w postaci plastrów bezpośrednio na skórę. Substancje w nich zawarte dobrze się wchłaniają, nie wywołując przy tym efektów ubocznych.

Dodaj komentarz